Els i les
alumnes de 5è i 6è de Primària fan de padrins i padrines lectors/es als alumnes
de 1r i 2n de Primària, és a dir, els més grans acompanyen als més petits
durant l’aprenentatge de la lectura.
Objectiu general:
Millorar el nivell lector dels nins i nines de
PRIMER i SEGON,
acompanyant-los en el seu procés lector.
Objectius específics:
·
Treballar de forma regular la lectura
i la comprensió lectora.
·
Treballar diferents estratègies de
lectura.
·
Fomentar la cooperació entre cicles:
grans i petits.
·
Educar en la responsabilitat i el
compromís.
·
Fomentar l'acceptació de la
diversitat.
Procediment de l'activitat:
·
És una activitat que es realitza un
cop per setmana durant 30 minuts i durant tot el curs escolar.
·
Abans d'iniciar-se, tant els padrins
com els fillols adquireixen un seguit de compromisos així com una explicació de
les normes i del funcionament..
Els/les
padrins/es es preparen per a l’activitat:
· se’ls ensenya a formular preguntes de comprensió
fàcils i difícils (interpretatives).
· se’ls
parla dels hàbits lingüístics (ser bons models, tornar la pregunta corregida…).
· se’ls ensenyen estratègies d’anticipació
(il·lustració de la tapa, un esdeveniment important…).
· se’ls
recorda que han de parlar en català… se’ls recorda que han de ser amables, carinyosos…
Hi ha un seguiment de l'activitat per part dels tutors i alumnes padrins, en el qual els padrins comuniquen les experiències i vivències positives del procés lector del seu corresponent fillol. I també, els nins i nines avaluen la tasca que realitzen els seus padrins lectors i valoren tot allò amb els que els ajuden.
És una
activitat que beneficia a tot l’alumnat. Els nins i nines més petits (fillols i
filloles) tenen un referent de lectura, que és el seu padrí lector, el qual pot
observar les millores que es van aconseguint i la importància que té l’ajuda
que li està donant per a poder millorar.
La tasca els
nins i nines més grans també és important, ja que han de saber explicar les
coses de manera que un nin o nina més
petit ho pugui entendre, és a dir, a de utilitzar totes aquelles estratègies
necessàries perquè el seu fillol aprengui.
La
implicació és extraordinàriament bona, ja que tant grans o petits, valorem la
tasca i l’evolució d’aquesta activitat durant el curs.
A
continuació podeu veure diferents imatges fetes durant l'activitat:
Cada classe
té diferents llibres per a llegir durant els temps de padrins lectors. Cada nin
i nina pot triar el llibre segons la seva necessitat i gustos. Hi ha llibres
que sols tenen imatges, altres amb lletra lligada, lletra de pal i també amb
lletra d’impremta. Alguns són més curts i d’altres tenen més pàgines i més
lletres. Cada nin i nina a l’hora de triar llibre ha de saber quin s’adapta
millor a ell.
A la segona imatge, podem veure com el padrí lector ajuda al seu fillol en la lectura, ja
que és un nin que encara no sap llegir. La seva tasca és llegir el llibre,
ajudar a discriminar algunes lletres, seguir la lectura ajudat amb les imatges,
anar-li fent preguntes per observar si compren la lectura, etc.
A la tercera imatge, podem veure com una nina de primer curs llegeix alhora que la seva padrina observa com ho fa
i realitza les intervencions oportunes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario